Cinema



تاریخ سینما
حالا می پردازیم به معرفی هنریکه از تیا تر سر چشمه می گیرد . که جادوی تصاویر زنده روی پرده پدیدار می شود وهمه را محسور می سازد شروی تاریخ سینما در امریکا (            ) در فرانسه ( برادران لومیر) در انگلستان( پل ) در سال 1895 به راه انداخته شد . برای اولین بار تصاویر متحرک روی پرده سفید انداختن وشور شوق تما شا گران را بر انگیخته ساختن . گرچه امروز هـــــــنر سینما را هـــــــــــنر هفتم مینامند وگفته میتوانیم سینما فرزند علم است . از وقتی ( پتر مارک ) جهت فریضه خود در باره دوام تصاویر ورابطه آن با اشیا متحرک منتشر نمود تمام دانشمندان بلا فاصله فریضه اورا به آزمایش گذاشتن وتعین کردن که چشم انسان به علت خا صیت مر موز  تصایر را به اندازه ای از ثانیه به پیش از مدت واقعی زهور اشیا حفظ میکند . زندگی سراسر دستگاه صنعت سینما بستگی به همین خاصیت چشم را داد . ودر اصل عکس متحرک از یک ردیف عکس های ثابت تشکیل شده است . کهروی نوار طویل ( یولایدی  ) معمولا به عرض  mm 16 یا   mm 35 چاپ شده اند . هر کدام این عکس ها لحظه ای روی پر ده افتاده وفوراٌ جای خود را به عکس دیگر مید هند سر عت این عکس ها متفا وت است . مثلا : فلم ( صامت ) 16 عکس در یک ثانیه وچه مانند امروز 24 عکس در یک ثانیه می با شد . که امروز ملیون ها نفر به سینما رفته وفلم را تما شا میکنند .
 . نوشته شده توسط حمید کاوون هنر پیشه افغان
تعریف اصطلاحی سینما و شرح واحدهای اختصاصی
سینما هنری است مبتنی بر ضبط تصویری حوادث و ترکیب خاص و عرضه آنها توام با صدا که با طرح مفاهیم گوناگون به صورت بیانی ویژه در عرصه هنر تجلی می یابد. هنر سینما از نظر محتوا مبتنی بر زمینه های مختلف علوم انسانی ، علوم ارتباطات ، ادبیات و رشته های دیگر هنری بوده و از نظر تکنیکی از مباحث فیزیک، ، مکانیک و الکترونیک بهره می برد .
حمید کاوون هنر پیشه افغان.......!

تاريخ تياتر

هنربازيگري از قد يم ترين هنرهاست كه آد مي به آن پرداخته است .شروع اين هنر بسيار به عقب ميرود .به زمان مي رسد كه انسان ها ســـــــخن گفته نمي تواند وبه بازيگري مي پرداختن . انسان هاي اوليه شــــــكار بد ست مياوردن وگوشت آنرا كباب كرده وبه گرد آتش مي نشستن وماسك هاي به روي خود مي كشيدن وبه رقص وبا زي مي پرداختن. همين رقص واداها شروع هنر با چون خود قادر به مبا رزه زيگريست. انسان هاي اوليه با حواد ث طبعي نبودن براي خود خدايان قا بل شد ن . فكر مي كرد ن كه ما براي اين هستيم كه خوبي ها ره جمع وبدي ها ره دور كنيم مراسم وجشن ها براي استقبال از پادشاه هان شان تر تيب ميكردن. كه بعد از مرور زمان همين مراسم وجشن ها تبد يل به نما يش شد . پنج هـــــــــــــ‍زار سال پيش در مصر كهن بازي هاي مذهبي وغيره براي تاج گزاري پا دشا ها ي شان مي گرفتن كه آسار هاي آن در مقبره ها ي مصري  ديده شده .
هـــــــــيرديت پدر تاريخ يونان وتمدن يوناني در سال  ( 450) ق  بازي هاي مذهبي را به دونوع اشاره نموده
1 - ترا جيــــد
2 - شــــــــــا د
كه خداي خدايان مصر (اوزيرس )‌به افتخارش اين نمايشات اجرا مي شد. كه ترا جــيد در وقت اجرا مي شد كه او در غم وبد بختي قرار مي داشت . و شاد در وقت اجرا مي شد كه او در خوشــــي قرار مس داشت .
حمید کاوون هنر پیشه افغان...........!

نخستین پله های نقش

سن :  شناخت عمر نقش .
زبان : یگانه وسیله افهام وتهفیم .
لهجه : چگونه آهنگ کلام است صیقل نمودن کلیمات است .
سویه تعلیمی : سرچشمه ذکاوت ، تجربه فضیلت وبصیرت که دارد از کجا .
رابطه خونی : پا تندان درخت فامیلی  .
سطح مادی واقتصا دی : لا زم شناختن نقش ( سطح مادی واقتصادی )
ماحول : شناخت مکان شناخت جغرافیه محیط که نقش در آن زندگی میکند .
تعثیرات محیط با لای نقش .
وضع صحی : آیا نقش از لحاظ جسمی کاملا صحت مند است ؟
وضیت های ویژه صحی ! تتله ، کر ، نابینا ، فلج ، لنگ  وغیره
لباس : لباس واستفاده از نوع وسلیقه به کار برد ن رنگها چیزیست که سطح فرهنگی نقش را واضع میسازد .
مثبت یا منفی : نقش نسبت به ما حول خود چگونه می اندیشد خوش بین بد بین روشن دل تاریک اندیش دور اند یش کوتا فکر در اینجا هرکت نقش در اره خیر حرام است یا حلا ل .
لیاقت وشایستکی :هر انسان فطر ت آن صاحب استعداد زکاوت شایستگی می باشد .
مثلا : جکی چین در کدام محیط بزرگ شده کشف علل لیاقت .
علا قه به : نقـــــــش ضروری است 
حمید کاوون هنر پیشه افغان...........!
 سینما


تعریف فیلم داستانی: فیلم داستانی اثری است که خالقش در آن داستانی را با استفاده از تصویر متحرک و صدا روایت می کند.طبق این تعریف،داستان،تصویرمتحرک وصدا سه عنصر اصلی ساخت یک فیلم داستانی به حساب می آیند. می دانیم که چشم آدمیزاد با نگاه به هر چیزی، طی زمانی معادل ثانیه آن را در خود ضبط می کند، حال اگر به چند تصویر پیوسته که تفاوت اندکی با هم دارند در زمانی کم تر از ثانیه نگاه کنیم این تصاویر را متحرک خواهیم دید. سینما با تکیه بر این خصوصیت از  چشم شکل گرفته است و آنچه ما به هنگام تماشای فیلم می بینیم حرکت واقعی نیست بلکه تصور حرکت است. درواقع فیلمسازان به هنگام فیلمبرداری وقایع را به عکس های مختلف تجزیه می کنند و به هنگام نمایش آنها دستگاه نمایش فیلم مجدداً ترکیب شان می کند و تصویر متحرک را به وجود می آورد. درحال حاضر به هنگام فیلمبرداری در حالت طبیعی کمره فیلمبرداری در هر ثانیه 24 عکس (فریم) از واقعه می گیرد که در زمان نمایش نیز دستگاه نمایش فیلم همین تعداد را پشت سر هم به بیننده نشان می دهد. به همین دلیل هر فیلمنامه نویسی ناگزیر است از اتفاقاتی کاملاً مادی بگوید، اتفاقاتی که از قابلیت اجرای جلوی دوربین برخوردارند. تصور کنید شخصی دچار دل درد شده است، آیا با نگاه به او متوجه دل دردش خواهید شد؟ حتی چهره درهم اونیز نمی تواند حکایت گر دل دردش باشد. حالا اگر کسی سرش شکسته باشد چه؟مسلماً خونی که از سراو می رود،وضعیتش را برای بیننده مشخص می کند. دل درد حکم یک اتفاق غیر مادی را دارد که برای درکش باید کاری انجام شود، اما شکستن سر یک اتفاق مادی است.
حمید کاوون هنر پیشه افغان...........!





 

1 comment: